Az építészet társadalomformáló ereje

A tervezési folyamat alapja a megbízó és építész közötti kölcsönhatás. Az így létrehozott közös szellemi tőke egy olyan erőt képvisel, ami nemcsak házakat tud emelni, de esetenként a megbízó számára is új jövőképet, új utakat nyit.
 
Korábbi munkakapcsolat fűzte Dévényi Márton és Gyürki-Kiss Pál építészeket ahhoz a társszakmában érintett nagykereskedőhöz, aki új budaörsi lerakatának megtervezésére kérte fel őket. A magyar tulajdonú épületgépészeti szerelvényekkel foglalkozó cég a rendszerváltás óta halásztelki központtal működött, profilját nagyrészt az épületgépészeti szerelők közvetlen ellátása képezte. A cégtulajdonosok mintegy véletlenül értesültek az eladósorba került budaörsi ingatlanról, s gyors elhatározással megvásárolták a területet a rajta álló két raktárépülettel együtt.
 
A telek a város külső részén található. Fizikai elhelyezkedését és beépíthetőségi paramétereit tekintve is azon a határvonalon fekszik, ami a családi házas zöldövezet és a bevásárlóközpontok, lakberendezési áruházak között húzódik. A hegyesszögű trapéz formájú terület egy hálós, derékszögű rendszerű telekosztásból és egy körforgalom kialakításából származtatható. Ebbe a heterogén környezetbe és kissé szabálytalan kontúrba illeszkedik a MARP koncepciója, amely több éves együtt gondolkodás és számos tervváltozat után valósulhatott meg egy uniós pályázatnak köszönhetően.
 
A megbízó első elképzelése egy bővítés volt a meglévő raktárak összekapcsolásával. Az építészek a helyszín bejárása után azonban meggyőzték arról, bontsák el inkább a két gyenge minőségű épületet és induljanak tiszta lappal a tervezésnek. A cél a telek elhelyezkedéséből adódó értékével arányos, a benne rejlő lehetőségeket kiaknázó épület megalkotása lett. Megvizsgálva a beépíthetőséget maximálisan kihasználó változatot is, végül egy optimum mellett döntöttek: két szintes, a telek formájához igazodó, hegyesszögű tömeget alakítottak ki.
 
 
Az épület indusztriális-kereskedelmi esztétikát képvisel mértéktartó beépítéssel párosítva, amely a közönségforgalmi oldalon előkertjét nagyvonalúan megnyitja a közterület felé. Nyitottsága vonzó, vízszintesen felhelyezett antracit színű hullámlemez burkolata a legújabb fejlesztésű termék. Az emeleti bemutatóterem üvegfalai előtt egyetlen vonalban finoman megtörő, egyedileg fejlesztett profilú alumínium árnyékolók hangsúlyozzák a jellegzetes tömeget. A homlokzatnak ez a második, külső héja az épülettestről leválva kerítésként fogja körül az oldalsó és hátsó kertet, lezárva egy gazdasági udvart és személyzeti bejáratot is.
 
A belső tér koncepciója az üzemi-raktározási és a bemutatótermi funkciók kettősségére épül. Határvonalukon, a földszinti gyors kiszolgálást biztosító pulttal és kis kávézó sarokkal továbbra is ki tudják szolgálni a munkába induló szerelők igényeit, de innen nyílik a vezetői iroda is, ami szokatlan módon nem a személyzeti blokkban kapott helyet. Ennek üzenet értéke is lehet: átláthatóságról, elérhetőségről, végső soron pedig felelősségvállalásról is szólhat a választás. A tér közepébe helyezett kék vasbeton lépcsőn a cég arculatában is szereplő árnyalat köszön vissza, az emeletre invitálva a közönséget. Itt az eladótér egy up-to-date design-kiállítássá fejlődik, bemutatva a szaniterek és fürdőszobai szerelvények legújabb generációját.
 
 
Az épület hátsó felében alakították ki az üzemi területeket. A mai, korszerű munkahelyek felé támasztott elvárásoknak megfelelő öltözők, pihenő-étkező területek, illetve a kétszintes, gazdasági udvarról közvetlenül tölthető raktár található itt. Ugyancsak kék színt kapott a személyzeti lépcső, a nyersen hagyott betonfödém viszont őrzi a fa zsaluzat lenyomatát. Az épületburkot alkotó könnyű szerkezetek meghagyják a lehetőséget egy esetleges későbbi átalakításra, ha az élet úgy hozza, hogy a funkcionális arányok megváltoznak a raktár vagy a bemutatóterem javára. A közel nulla energiaigényű épületet, a legkorszerűbb gépészeti megoldásokkal és közel száz napelemmel szerelték fel.
 
Racionális, sallangmentes épület született itt, amely minőségi anyaghasználatával, részleteivel nemcsak a potenciális vásárlók felé hordoz üzenetet. A funkciót szolgáló, személyre szabott terv az új gondolatokra nyitott megbízó cég filozófiájára is visszahatott: az új telephelyen a vállalat új, komplett arculattal és immár kibővített profillal, a legmagasabb minőséget képviselő design-termékekkel, burkolatokkal jelent meg. A tervezők több éves befektetett munkája inspirációt, új lendületet adott a közel harminc éves hazai vállalkozásnak. Mi ez, ha nem bizonyíték az építészet társadalomformáló erejére?
 
 
A profil neve: RUUKKI Design Rome S34
Szín és bevonat: RR45 HIARC Matt
 
A cikk az OCTOGON 2017/3 (135) lapszámában jelent meg.